Fanfare

A Movement for Rosa

A Movement for Rosa - Mark Camphouse € 132,50

Duration: 11\'30\"

Difficulty: 5,5

 

 

ln 1955 werd Rosa Parks gearresteerd omdat ze weigerde haar plaats, in een bus, af te

staan aan een blanke man. Ze verdiende de titel \"Moeder van een verandering\" door haar

heldhaftige en inspirerende daad, zeker gezien men in Amerika (1950) steeds meer

opkwam voor gelijke rechten tussen donkere en blanke mensen. Zelfs Maarten Luther

King besteedde zijn eerste pagina van zijn boek \"Strijd tegen vrijheid\" aan Rosa Sparks:

\"Voor Rosa Sparks, haar creativiteit getuigd van een grote kracht dat leidt tot een moderne

strijd voor vrijheid.\"

 

Door de geschiedenis heen hebben we in onze natie verscheidene helden gehad.

(presidenten, militaire figuren of atleten ect.). Maar we mogen nooit helden als Rosa Sparks

vergeten. Zij begon als assistente bij een kleermaker, en werkte zich op tot secretaris

van Montgomery NAACP. (organisatie tegen rassendiscriminatie via democratische processen)

Amerika\'s trotse erfenissen en alles wat bijzondere mensen hebben bereikt, worden vaak

overschaduwd door racisme en discriminatie. Er vinden nog veel laffe racistische daden

en onnodig geweld plaats door verschillende extremistische groepen. Rosa Sparks

beschreef dit terugkerende probleem in haar boek, getiteld: Rosa Sparks: My Story

 

De laatste 3 paragrafen van dit boek:

lk kijk terug en realiseer nu dat, sinds die avond in de bus, we in sommige opzichten veel

vooruitgang hebben geboekt. Alle regels tegen de rassenscheiding zijn niet meer nodig,

en er is vooruitgang geboekt. Maar veel denkbeelden van blanke mensen zijn helaas nog niet

veranderd. Dr. King sprak altijd over het feit dat als de wet was aangepast, het niet direct

deze denkbeelden zou veranderen, maar het biedt in ieder geval bescherming. Hij had gelijk.

We hebben nu wat bescherming, maar er is nog steeds veel racisme en geweld.

 

A Movement for Rosa, is gecomponeerd van augustus tot november 1992. Dit werk, een

quasi symfonisch gedicht, bevat 3 contrasterende aaneengesloten delen.

Het eerste deel verklankt Rosa\'s eerste jaren, vanaf haar geboorte (4 februari 1913) t/m haar

huwelijk met Raymond Parks (1932). Het tweede deel beeld de jaren vol racisme en de

strijd voor gelijkheid uit. Het derde deel is behoorlijk krachtig en sereen. De hymne: \"We

shall overcome\" is te horen aan het einde. De laatste maten van het werk zijn geschreven

om ons te wijzen op de nog steeds aanwezige racistische extreme groeperingen en het

gerelateerde geweld.

 

ln het boek \"Strijd tegen Vrijheid\" schrijft King: Wanneer de geschiedenisboeken door

toekomstige generaties worden geschreven, hebben de historische geleerden even pauze

en zullen zeggen: \'Er leefden fantastische mensen - donkere mensen - die een nieuwe

betekenis en waardigheid \'inspoten\' in de aderen van de beschaving.

\'Dit is onze uitdaging en verantwoordelijkheid\'.

Het mag duidelijk zijn dat Rosa Parks deze uitdagingen en verantwoordelijkheden aanging

met grootse waardigheid en moed. Zoals het congreslid John Conyers zei:

Rosa Sparks verschoof civiele rechten vanaf de achterkant van een bus naar de voorkant

van Amerika\'s geweten.

 

Candide Suite

 

Candide Suite Leonard Bernstein

Duration: 12\'00\"

Grade: 5,5

This Suite for Fanfare band is made up of five numbers from the musical Candide,which premiered on Broadway in 1956. The satiric novella Candide by Voltairewas the basis for a political and musical satire with a libretto by LillianHellman and music by Leonard Bernstein. Candide as a musical has since had manyreincarnations, but the sections of this Suite utilze musical numbers that have remainedvirtually unchanged from the original Broadway production.

1.The Best of All Possible Worlds

Doctor Pangloss, Voltaire\'s satirical portrait of the philosopher Gottfried vonLeibnitz, tutors his Westphalian pupils. (Candide and Cunegonde among them) inthe finer points of optimism, refined by a classical education. The musicalternately enjoins the pupil\'s responses with Pangloss\'s pedanticfree-associative explanations that the ills of this world are somehow all forthe best. Therefrain is, of course, that this is the best of all possible worlds.

2.Westphalia Chorale and Battle Scene

The devout Westphalians sing a chorale praising the integrity of their homeland,after which they are massacred by the invading Bulgarian army. The Battle Sceneadroitly juxtaposes major and minor modes of material familiar from theOverture.

3.Auto-da-fé

Candide and Doctor Pangloss find themselves in Lisbon, where, being free thinkers (andoptimists), they are prosecuted as heretics by the Spanish Inquisition. Thehanding of heretics was meant to prevent earthquakes, and the joyous musicdepicts the happy crowd celebrating their deliverance. However, the earthquakehappens anyway, and Candide and Doctor Pangloss escape.

4.Glitter and Be Gay

Cunegonde,Candide\'s true love, has become the reigning madam in Paris, France. In aparody of \"Jewel Songs\", (such as that in Gounod\'s Faust), she singsof how she endeavors to maintain a brilliant, carefree exterior, while she may(or may not) be tortured inwardly by self-doubt.

5.Make Our Garden Grow

At the conclusion of the musical, and of Voltaire\'s novella, Candide realizes thatthe only purpose of living is to cultivate the earth, and to create a garden.He enjoins the others to assist him in bringing things to life, and evenCunegonde proposes to bake a loaf of daily bread. Optimism is transformed intopractical necessity, and the entire cast of characters in a hymn full of hope.

Carmen suite (4 delen)

Carmen Suite      Georges Bizet (1838-1875)


1. Aragonaise

2. Song of the Toreador

3. Habanera

4. The Toreadors

 

 

Alexandre César Léopold (Georges) Bizet (Parijs, 25 oktober 1838 -

Bougival, 3 juni 1875) was een Frans componist die het meest bekend is van zijn opera Carmen en zijn orkestsuites L\'Arlésienne.

 

Het verhaal achter Carmen:

 

Carmen, één van de beroemdste opera\'s aller tijden, gaat over de wanhopige liefde van de boerenjongen José voor het zigeunermeisje Carmen.

 

Korporaal Don José staat als soldaat op wacht voor de tabaksfabriek van Sevilla, als hij getuige is van een vechtpartij tussen de sigarettenmeisjes Carmen en Rosa. Hij moet de verleidelijke Carmen, die Rosa met haar tabaksmes heeft bewerkt, naar de stadsgevangenis begeleiden, maar hij laat haar ontsnappen. Daarom moet hij zelf de gevangenis in en wordt tevens gedegradeerd.

 

Als José, die helemaal in de ban van Carmen is, later in een gevecht per ongeluk zijn commandant Zunniga doodt, vlucht hij met Carmen de bergen in naar de smokkelaarbende van Lillas Pastia.

 

Carmen krijgt al snel genoeg van de jaloerse José en wordt verliefd op de knappe stierenvechter Escamillo. José smeekt Carmen bij hem te blijven maar Carmen verbreekt hun relatie.

José kan zijn emoties niet langer bedwingen en steekt haar neer, op hetzelfde moment dat Escamillo de stier in de arena doodt.

 

Hoe oprecht zijn liefde was blijkt wel uit de laatste woorden van de opera, gezongen door een huilende Don José die het lichaam van Carmen in zijn armen heeft genomen: \"Ma Carmen adorée!\". Mijn geliefde Carmen!

 

 

Carrickfergus (solo for Baritone/Euphonium)

Carrickfergus Solo for Baritone/Euphonium

Trad. Arr. Jan Nellestijn

Grade: 3,5

Duration: 4\'47\"

Danse Macabre (viool en orkest)

Danse Macabre (Viool en orkest) Camille Saint-Saëns

Duration: 7\'00\"

Grade: 4 

Het muziekstuk is gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Henri Cazalis (1840-1909). \'Danse Macabre\' staat voor dodendans.

Opvallend in deze compositie is met name het gebruik van de xylofoon, een instrument dat de indruk wekt alsof de muziek wordt uitgevoerd op menselijke schedels.

De compositie opent met twaalf middernachtelijke klokslagen, gespeeld op buisklokken. De opmaat door bas tuba en contrabas introduceren de Dood die de gestorvenen uit hun graven wekt. De Dood opent zijn vioolpartituur met een melodie in een zgn. verminderde kwint, ook wel duivelsinterval genoemd (G-D-A-Es in plaats van de reguliere vioolstemming G-D-A-E).

Via een thematische opbouw van de blaasinstrumenten bereikt het stuk zijn majestuoso: in de verbeelding komen meer en meer doden uit hun graven en beginnen met elkaar te dansen. De arme man danst met de rijke vrouw, de dood kent geen verschillen. Steeds voller en heftiger klinkt de melodie, alsof de skeletten door de wind worden opgejaagd, in het besef dat de wijzers van de klok verder kruipen en zij allen voor de ochtend weer teruggekeerd moeten zijn in hun graven.

Het gekraai van de haan, gespeeld op sopraan sax, kondigt het ochtendgloren aan. De dood blijft als laatste achter, zittend op een grafzerk, en speelt op zijn viool een afscheidsmelodie.

Marche Solennelle

Marche Solennelle Edvard Grieg

Duration: 9'00"

Grade: 4

Panis Angelicus (sopraan + fanfare)

Panis Angelicus (sopraan zangstem + fanfareorkest)

Rhythm of Samba

Rhythm of Samba

Jan Nellestijn

Duration: 4\'47\"

Grade: 3

Russian Christmas Music

Russian Christmas Music

Alfred Reed

Duration:   ± 15\'00\"

Grade:  5

Russian Mood

Russian Mood Arr. Jan Nellestijn

Duration: 5'30"

Grade: 3/4

Selectie van Prince Igor van Alexander Borodin en de Sabredance van Aram Khatchaturian

Special thanks to Mr. Sammy Nestico for permission using his arrangement from Prince Igor.


Suite Francaise

Suite Francaise Darius Milhaud

Duration: 15'00"

Grade : 4/5


In 1944 vroeg de Amerikaanse uitgever Schirmer aan Milhaud om een werk te schrijven voor de zgn. High School Bands.
Zo ontstond op 13 november 1944 Milhauds meesterwerk: Suite Francaise (voor harmonieorkest).
Deze suite werd voor het eerst uitgevoerd op 13 juni 1945 door de Goldman Band tijdens een concert in Central Park,
New York.
Milhaud hoopte met zijn suite de Amerikaanse schoolkinderen iets te vertellen over de streken waar de Amerikaanse soldaten
in Frankrijk aan het vechten waren.
Door middel van diverse thema's die hij aan de folklore ontleende roept Milhaud enkele Franse provincies op,


1. Normandie
2. Bretagne
3. Ile de France
4. Alsace-Lorraine
5. Provence

De volgorde is gebaseerd op de volgorde van bevrijding, behalve dat hij zijn geboorte streek (de Provence) voor de apotheose behield.

Milhaud schreef over de Suite Française in zijn autobiografie:

Toen een uitgever me vroeg om een makkelijk stuk, dat door een
schoolorkest gespeeld kon worden, schreef ik mijn Suite Francaise, waarin ik volksliederen uit Normandië, Bretagne, Isle de France, Elzas-Lotharingen en de Provence gebruikte, zodat de leerlingen vertrouwd zouden worden met de liederen uit de streken waar de geallieerde legers voor de bevrijding van mijn vaderland hadden gevochten. Ik maakte ook een symfonische versie van de Suite Française, die ik vaak op concerten heb uitgevoerd. (Notes sans Musique, 1949, René Julliard, Paris).

Svatecni Polka

Svatecni Polka E. Kudelasek

Duration: 4\'00\"

Grade: 4

 

Symphony No.3 \"Organ Symphony\" (orgel en fanfare)

Symphony No.3 in C Minor Op. 78 (orgel en fanfare)

\"Organ Symphony\"

Camille Saint Saens

IV Maestoso

Ook wel bekend als de Orgelsymfonie is een orkestwerk van de Franse componist Camille Saint Saëns.

Saint-Saëns schreef de symfonie in opdracht van de Royal Philharmonic Society uit Londen ter gelegenheid van hun 73e seizoen. Saint-Saëns droeg het werk op aan zijn net overleden goede vriend Frans Liszt.

Het thema uit het vierde deel is de basis van de popsong \"If I Had Words\" door Scott Fitzgerald and Yvonne Keeley uit 1977.

Variations for Oboe (hobo / sopraan sax)

Variations for Oboe (hobo/sopraan sax en orkest) Nikolai Rimsky-Korsakow

Duration: 9'00"

Grade: 4

Deze variaties werden door Nikolai Rimsky-Korsakow geschreven voor de hoboïst Ranichevsky. De componist gebruikte als basis het thema van Mikhaïl Glinka, chto krasotka molodaya (waarheen gaat gij mooi meisje?) en werkte dit concert eind januari 1878 af. Dit werk werd voor de eerste maal opgevoerd op 16 maart 1878 in Kronstadt, onder leiding van de componist. Het is een verfijnde compositie waarin de hobo, bijna onafgebroken, de melodische lijn uitwerkt.

Na een korte orkestrale inleiding etaleert de solist het thema. Nadien volgen twaalf variaties en een finale.  

 

Naam Componist Arrangement Niveau    
A Movement for Rosa Mark Camphouse Jan Nellestijn 5,5 Voorbeeld Geluid Info Voeg toe aan winkelwagen
Candide Suite Leonard Bernstein/Grundman Jan Nellestijn 5,5 Voorbeeld Geluid Info Voeg toe aan winkelwagen
Carmen suite (4 delen) Georges Bizet Jan Nellestijn 3,5 Voorbeeld   Info Voeg toe aan winkelwagen
Carrickfergus (solo for Baritone/Euphonium) Trad. Jan Nellestijn 3,5 Voorbeeld Geluid Info Voeg toe aan winkelwagen
Danse Macabre (viool en orkest) Camille Saint-Saens Jan Nellestijn 4 Voorbeeld Geluid Info Voeg toe aan winkelwagen
Marche Solennelle Edvard Grieg Jan Nellestijn 4 Voorbeeld Geluid Info Voeg toe aan winkelwagen
Oblivion (accordion, hobo, klar. of sopr.sax solo) Astor Piazzolla Jan Nellestijn 3 Voorbeeld Geluid   Voeg toe aan winkelwagen
Panis Angelicus (sopraan + fanfare) César Franck Jan Nellestijn 2,5 Voorbeeld Geluid Info Voeg toe aan winkelwagen
Rhythm of Samba Jan Nellestijn 3 Voorbeeld Geluid Info Voeg toe aan winkelwagen
Russian Christmas Music Alfred Reed Jan Nellestijn 5 Voorbeeld   Info Voeg toe aan winkelwagen
Russian Mood Borodin/Khatchaturian Jan Nellestijn 3,5 Voorbeeld Geluid Info Voeg toe aan winkelwagen
Suite Francaise Darius Milhaud Jan Nellestijn 4,5 Voorbeeld Geluid Info Voeg toe aan winkelwagen
Svatecni Polka E Kudelasek Jan Nellestijn 4 Voorbeeld Geluid Info Voeg toe aan winkelwagen
Symphony No.3 \"Organ Symphony\" (orgel en fanfare) Camille Saint Saens Jan Nellestijn 4,5 Voorbeeld Geluid Info Voeg toe aan winkelwagen
Variations for Oboe (hobo / sopraan sax) Nikolai Rimsky-Korsakow Jan Nellestijn 4 Voorbeeld Geluid Info Voeg toe aan winkelwagen